Göçün 60’ıncı yılında bir Gülsel Özkan belgeseli: “Hadi Almanya’ya” sonbaharda beyaz camda

Downsized to HD clean.00_00_06_18.Still006
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

Almanya’nın ünlü belgeselcilerinden yönetmen Gülsel Özkan “Hadi Almanya’ya – Auf nach Deutschland” adlı yeni bir yapım ile Alman kamu televizyon kurumları WDR ve BR’de ekranlara gelmeye hazırlanıyor. 

Kurgusunu Mathias Werth (ARD) ve Andrea Bräu’nun (BR) üstlendiği belgesel ilk olarak 1 Kasım 2021 tarihinde ARD’de saat 23.30’da “Hadi Almanya’ya” adı altında, 1 Aralık 2021 tarihinde saat 22.45’te ise BR kanalında “Umut Dolu Bir Bavul” başlığıyla yayınlanacak.

Konuya ilişkin bir açıklama yapan yönetmen Gülsel Özkan yeni belgeseli hakkında şunları söyledi:

TÜRKİYE’DEN GELENLER ALMAN TOPLUMUNU NASIL ETKİLEDİ?

”Alman endüstrisi şu anda yılda 400 bin yeni göçmeni destekliyor ki, bu da akıllara 60 yıl önce Federal Almanya Cumhuriyeti ile Türkiye Cumhuriyeti arasında imzalanan Türk işgücü göç anlaşmasını getiriyor.

 

Film, Türkiye’den kadın ve erkeklerin gelişini, değişimlerini ve bugün Alman toplumunu nasıl geliştirip şekillendirmeye yardımcı olduklarını anlatıyor. Almanya’daki toplumsal çalkantıların göçmenler üzerindeki etkilerini de gözler önüne seriyor. Tarihsel dönüm noktaları arasında örneğin ekonomik kriz ve ardından işe alım yasağının yanı sıra Türkiye’deki değişen ekonomik ve siyasi durum da yer alıyor. Bugün Almanya’da yaklaşık üç milyon Türk kökenli yaşıyor: Türkler, Kürtler, Ermeniler, Sünniler, Aleviler, Hıristiyanlar. Bunların yaklaşık yarısı şu anda Alman vatandaşlığına sahip. Birçoğu burada doğdu ve büyüdü.

 

 

“ONLAR ARTIK SADECE İŞÇİ DEĞİL”

Onlar artık sadece işçi ve hizmet sağlayıcı değil, aynı zamanda girişimciler, politikacılar, sanatçılar, bilimadamları. Filmde aynı zamanda  birinci kuşağın temsilcileri dördüncü kuşağın temsilcileriyle buluşuyor. Birinci kuşak için asıl güdü sürekli ertelenen “geri dönüş” iken, ikinci kuşak iki toplum arasında sıkışıp kaldığı bir yaşam sürdü. Almanya’da doğmuş olmalarına rağmen  kendilerini ne Türk ne de Alman toplumunun bir parçası hissettiler. Üçüncü kuşak eğitim, gelişme olanakları ve kişisel özgürlük konusunda her türlü imkâna sahipken, dördüncü kuşağın temsilcileri sürekli olarak köken sorulmadan, ‘normal’ ve ‘Alman’ olarak kabul edilmeyi umuyorlar. Bu belgesel için ‘Almancıların’ eğlenceli ve incelikli bir resmi diyebiliriz.”

“YOKSA BİR GÜN SADECE ALMAN MI OLACAKLAR?”

Yönetmen Gülsel Özkan Almanya’daki Türkiye kökenlileri işaret ederek, açıklamasında  “Alman vatandaşları, Almanya Türkleri, Türk Almanları olma yolundalar mı yoksa bir gün sadece Alman mı olacaklar?” sorusuna da yer veriyor.

LALE AKGÜN, HAMİT ALTINTOP VE DİĞERLERİ

Öte yandan belgeseldeki kahramanlar arasında FC Bayern kulübünün eski oyuncusu Hamit Altıntop, Almanya sosyal Demokrat Parti (SPD) eski milletvekili  ve Federal Liyakat Nişanı sahibi Dr. Lale Akgün, Bochumlu araştırmacı profesör Onur Güntürk, yazar ve şair Molla Demirel,
kabare oyuncusu Özgür Cebe, müzisyen ve besteci Mikail Aslan, redaktör ve eğitimci Berin Uyar, terzi Filiz Taşkın ve Münih Lisesi mezunu Kubilay Toptal yer alıyor.

GÜLSEL ÖZKAN HAKKINDA

Gülsel Özkan uluslararası ödüllü bir sanatçı. Almanya’da uzun yıllardan bu yana belgesel ve uzun metrajlı filmlerde yapımcı, yönetmen ve senarist olarak çalışıyor.

1987 yılında Hamburg Güzel Sanatlar Fakültesi’nde sinema eğitimine başladı ve 1993 yılında onur derecesiyle mezun oldu. 1988’den beri ABD, Türkiye, Yunanistan, Guatemala, Ekvador, Kosta Rika, Çin ve Guatemala’da bağımsız film yapımcısı ve yapımcı olarak dünya çapında filmler yaptı.

Bugüne kadar Alman ve Avrupa pazarları için televizyon ve sinema için 30’dan fazla yapım ve senaryodan sorumlu olan rejisör Gülsel Özkan’ın çok sayıda filmi ise birçok ulusal ve uluslararası ödül aldı.

Filmlerinden bazıları, Uluslararası Af Örgütü, Greenpeace, Pro-Asylum, Mülteci Konseyi ve Eyalet Medya Merkezleri ve çeşitli uluslararası üniversiteler dahil olmak üzere siyasal, sosyal  ve ekoloji eğitimlerde kullanılıyor.

Gülsel Özkan 2011 yılından bu yana Karlsruhe Güzel Sanatlar / Tasarım Akademisi de dahil olmak üzere çeşitli üniversitelerde belgesel ve uzun metrajlı filmlerde hikâye anlatımı dersleri ve yeni medyada öykü anlatımı, dramaturgi dersleri veren bir öğretim görevlisi olarak çalışmalarını sürdürüyor.

Film Festivali’nin yanı sıra Harare, Zimbabve’deki Afrika Uluslararası Kadın Film Festivali ve Pekin’deki Çin Halkla İlişkiler Festivali gibi uluslararası festivallerde birçok ulusal festivalde jüri ve jüri başkanlığı yaptı. Senaryolar yazdı ve dramaturji danışmanlığında bulundu. 3 boyutlu bir yapımcı olarak birçok projenin, özellikle de kısa filmlerin, belgesellerin ve “Çok Kültürlü Toplum 3D ve Küresel 3D’de Global İzolasyon” gibi sanat enstalasyonlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulundu.

Gülsel Özkan, Planet Film GmbH’ın Genel Müdürü ve çeşitli ulusal ve AB projeleri için yönetici ve proje danışmanı oldu. Dijital medya teknolojisini çok erken bir aşamada kullanmaya başladı ve 2009’dan beri stereoskopi çalışıyor. Halen 2D, 3D ve sanal gerçeklik için interaktif dijital hikaye anlatımı için yeni dramaturgi modelleri araştırıyor ve öğretiyor.

Karlsruhe tasarım bölümünde “Yaratıcı (üretken) Stereoskopi” biliminin  genişletilmesinde büyük bir payı olmuştur. 

Üç boyutlu filmlerin en önünde yer alan Gülsel Özkan, uluslararası ödüllü bir sanatçı. Almanya’da film ve görsel / işitsel enstalasyonların gösteriminin de yapıldığı en saygın uluslararası festivallerinden biri olan Beyond (Ötesinde) Festivali’ni yönetiyor.

Gülsel Özkan, 2018’den beri Future Design Company GmbH’nin Genel Müdürü ve BEYOND Festival’in Genel Müdürü ve Sanat Direktörü olarak görev yapıyor.

YENİ POSTA – MANNHEİM