Karlsruhe’de dev Greta tablolu sergi: Ressam Ali Zülfikar, bu kez “Fridays for Future” hareketini işledi

Karlsruhe’de dev Greta tablolu sergi: Ressam Ali Zülfikar, bu kez “Fridays for Future” hareketini işledi
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

Çalışmalarını Köln’de sürdüren ressam Ali Zülfikar, Greta Thunberg’in portresini “Billboard’da Sanat” başlıklı proje kapsamında sergiliyor.

Ressam Ali Zülfikar, küratör Angela Junk-Eichhorn ve Olga Lux’ın daveti üzerine “Billboard’da Sanat” projesi kapsamında yine büyük boyutlarda bir çalışmasıyla sanatseverlerin önüne çıkıyor. Serginin tanıtımı yarın, 26 Haziran 2021’de saat 16’da yapılacak. Kalsruhe Kültür Dairesi’nin desteğiyle gerçekleştirilen sergide Karlsruhe’da yaşayan sanatçılardan Guido Kucznierz, Lena Imbery ve Olga Sora-Lux da yapıtlarıyla yer alacak. Bu çalışmaların 15 Ekim’e kadar sergileneceği bildirildi.

Çalışmalarını uzun süredir Köln’de sürdüren Ali Zülfikar, Greta’nın “Billboard’da Sanat” portresi nedeniyle 2021 yılında Kuzey Ren-Vestfalya Kültür Bakanlığı’ndan burs almış, Kalsruhe Kültür Dairesince da yapıtın giderleri karşılanmıştı. Zülfikar, bu dev “Greta” tablosunun satılması durumunda elde edilecek gelirin yüzde 20’sinin “Fridays for Future” platformuna aktarılacağını belirtmişti.

ÖZGÜN YÖNTEM

Ressam Ali Zülfikar, bu yapıtında da kendi yöntemini geliştirmeyi sürdürüyor ve çevre aktivisti Greta Thunberg’in portresini devasa boyutlarıyla bir Billboard reklam panosu üzerine kurşunkalem ile işliyor. Geri planda macenta kırmızısından bir kompozisyon, toprak çatlaklığı hissini uyandıran yarılmalar izleyicinin dikkatini üzerinde topluyor.

Sanatçının özgün tekniğiyle daha ilk bakışta yeryüzünde fabrika atıklarının doğaya verdiği tahribatın bir sonucunu irdelediği gözleniyor. Ali Zülfikar’a göre, tablo, iklim değişikliklerinin yarattığı kuraklık sebebiyle yeryüzünde oluşan çatlamalar ve toprak yarıklarını, bir volkan patlaması sonucunda etrafa yayılan yanık kokularını hissettirmeye çalışıyor. Dolayısıyla, portre, doğayı tahrip etmeyi sürdürürsek yaşanabilecek alan kalmayacağını, yaşam kaynaklarının kuruyacağını, doğanın çorak bir yığına dönüşeceğini anlatıyor.

ALİ ZÜLFİKAR: DOĞA DA HESAP SORAR!

Zülfikar, Köln’deki atölyesinde 360 x 260 cm. ölçülerinde büyük boy bir reklam panosunu 6 hafta gibi bir sürede tamamladığı bu yapıtı, pandemi nedeniyle kesintiye uğrayan doğa tahribatına karşı etkinlikleri desteklemek amacıyla hazırladığını belirtiyor. Zülfikar, çalışmalarına dair şu bilgileri veriyor:

“Devamlı sosyo-politik konuları gündeme alıyorum ve bunları derinlemesine eleştiriyorum. Sanat, daha yaşanabilir, nefes alınabilir bir dünya yaratmak içindir. Yaşamımızı daha anlamlı ve değerli kılmak içindir. Sanatçı da yetenekleriyle ve sanatsal dokunuşlarıyla, toplumsal dokuları daha iyi irdelemek ve estetik değerlerimizi daha üst düzeye çekebilmek için vardır. Devletlerin ve siyasal erklerin neden doğaya zarar verdiğini sorguluyorum. Kendini doğanın hâkimi olarak gören bu siyasal güçler silahlarını denemek için okyanuslarda yaşayan milyarlarca balığın ve diğer canlıların ölümüne sebep oluyorlar. Hatta, mütahhitlere alan açmak için yakılan ormanlar var. O ormanlar yakıldıktan sonra neden sorumlular bulunmuyor ve yanan ağaçların yerine fidan dikimleri yapılmıyor? Şimdi iklimler değişiyor ve doğa da insanlardan hesap soruyor.

Doğal malzemeleri kullanarak sanat eserinin temelini oluşturan coğrafi bir alan içinde sanat ve doğanın uyumlu etkileşiminin altını çizmek istiyorum. Portre sanatının gücü ve etkisiyle gözümüzden kaçan konuları güncelleştirmeyi ve tartışmayı hedefliyorum. Görsel sanatlar alanında kaynaklarımızı daha tasarruflu kullanmayı nasıl yakalayabiliriz? Bunu soruyorum.”

Ressam Ali Zülfikar’ın yapıtları şimdiye kadar 170’in üzerinde uluslararası kişisel ve karma sergi ve müzede gösterildi. Tuval ve kağıt üzerine, geniş formatlı, detaylı portre çizimleri ile kendisinden söz ettiren ressam Ali Zülfikar, bitki bazlı kök boyasıyla özgün bir teknik geliştirmiş ve kısa sürede dikkatleri üzerine çekmişti. Kendi “sırrı ve icadı” olan bu teknikle yapılan tabloların hepsinin alıcı bulduğunu kaydeden Zülfikar, kendisiyle yapılan söyleşilerde, portrelerinin her birinde gözlemlerini ve duyumlarını “bir cerrah hassasiyetiyle” tuvale işlemeyi amaçladığını belirtiyor.

YENİ POSTA – KÖLN

FOTO: Ali Zülfikar