Türkiye-Almanya Film Festivali’nde en iyi film “Fabian ya da Bok Yoluna Gitmek”

Türkiye-Almanya Film Festivali’nde en iyi film “Fabian ya da Bok Yoluna Gitmek”
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

25. Türkiye Almanya Film Festivali’nde üç farklı jüri ve seyirciler değişik kategorilerde ödüllerini açıkladılar. Toplam 9 ödülün verildiği festivalde 10. 000 avro değerinde ödüller de sahiplerini buldular. Her üç jüri de kararlarını oy birliğiyle aldıklarını açıkladılar.

Almanya’nın önde gelen yönetmenlerinden Dominik Graf’ın “Fabian ya da Bok Yoluna Gitmek” Türkiye-Almanya Film Festivali’nin en iyi filmi seçildi.

EN İYİ YÖNETMEN BARIŞ ATAY

En İyi Kadın Oyuncu Ödülü “Gipsy Queen” filmindeki performansı için Alina Şerban’a, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü de “Nuh Tepesi” filmindeki rolü ile Ali Atay’a verildi.

Jüri ayrıca “Kız Kardeşler” filmi için Emin Alper’i en iyi yönetmen ödülüne layık gördü.

Seyirci ise ödülünü Barış Atay’ın yönettiği “Aden” adlı filme verdi.

ÖNGÖREN ÖDÜLÜ “KİPPA”YA

Öngören Ödülü’nü yönetmenliğini Lukas Nathrath’ın yaptığı “Kippa” filmi aldı.

Kısa film yarışma dalındaki ödüllerin dağılımı şöyle:

En iyi kısa film: “Zweite Haut” (İkinci Yüz), Yön: Kerem Ergün & İsmet Ergün, Almanya.

İkincilik ödülü: “Barê Giran” (Ağır Yük), Yön: Yılmaz Özdil, Türkiye.

Üçüncülük ödülü: “Ah Asuman” (Ach Asuman), Yön: Ümit Kıvanç, Türkiye.

UZUN METRAJLI FİLM YARIŞMASI

Seçici Kurul üyeleri

  • Tevfik Başer (Jüri Başkanı, Yönetmen, Senarist, İstanbul)
  • Stefan Kleeberger (Video uzmanı, Nürnberg)
  • Luk Piyes (Yönetmen, Oyuncu, Köln-İstanbul)
  • Martin Rehbock (Yapımcı, Yönetmen, Lübeck)
  • Christiane Schleindl (Filmhaus Nürnberg Yöneticisi, FFA Yönetim üyesi)

Seçici Kurul’da oybirliğiyle alınan ödül kararları ise şöyle:

En iyi film: “Fabian ya da Bok Yoluna Gitmek” (2021, DE), Yön: Dominik Graf. 

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Muhteşem bir açılış sahnesiyle, kolay kolay unutamayacağımız bir sinema yolculuğuna çıkıyoruz. Filmde, dekordan sahne düzenlemesine, rejiye, kameraya, montaja ve oyunculuğa varıncaya kadar, birçok perspektif değişimine rağmen bir bütünlük görüyoruz – filmin uyarlandığı romanın özünü ve bu özün günümüzle ilişkilerinin derinlemesine kavrayan, edebiyatın gücünü ciddiye alan ve tüm duyarlılığıyla sinema diline aktaran bir bütünlük. Böylece gerçek bir başyapıt ortaya çıkmış. 25. Türkiye-Almanya Film Festivali’nin en iyi film ödülünü, yönetmenliğini Dominik Graf’ın yaptığı ‘Fabian ya da Bok Yoluna Gitmek’ filmine veriyoruz.”

En iyi kadın oyuncu:  Alina Şerban, Film: “Gipsy Queen”

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Sinemada, kayıtsız şartsız, sorgusuz sualsiz, amasız fakatsız inandığımız karakterler çıkar karşımıza zaman zaman. En iyi kadın oyuncu ödülü, ‘Gipsy Queen’ filminde, hayatın üst üste indirdiği belden aşağı darbeleri aparkütleriyle karşılayan Ali karakterini canlandıran Alina Serban’ın.”

En iyi erkek oyuncu:  Ali Atay, Film: “Nuh Tepesi”

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Dün, bugün ve yarın birbiriyle buluştuğunda bir durma, bir kalakalma anı doğuverir; her şeyin mümkün ve hiçbir şeyin öngörülemez olduğu bir andır bu. Kendini bu ana teslim etmenin ne kadar zor olabileceğini, adeta tüm vücudunun bastırılmış duyguları tasvir ettiği bir adamın yüzünde, omuzlarında, yürüyüşünde görüyoruz. 25. Türkiye Almanya film festivalinin en iyi erkek oyuncu ödülünü, ‘Nuh Tepesi’ filminde, Ömer rolünde, görünmezi görünür kılan oyunculuğu için Ali Atay’a veriyoruz.”  

Jüri ödülü: En iyi yönetmen Emin Alper, Film: Kız Kardeşler

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Görsel dili büyük bir ustalıkla kullanan, görselliğin ve sanatın tüm olanaklarıyla karakterlerinin en derinlerine inebilen ve böylece bize yepyeni algılama alanları açan bir filme özel ödül vermek istiyoruz. Her düzeyde olağanüstü bir başarı örneği olan emeğinden dolayı 25. Türkiye-Almanya Film Festivali’nde jüri en iyi reji ödülünü Emin Alper’e ve filmi ‘Kız Kardeşler’e veriyoruz.”

SEYİRCİ ÖDÜLÜ: ADEN

Festival seyircilerinin oyları ile belirlenen En İyi Film Ödülü:  “Aden” (Eden), Yönetmen: Barış Atay.

2004’ten 2021’e kadar tüm ödül kazananlar: 

https://www.fftd.net/tr/onur-oeduelleri/uzun-metraj-oeduelleri

ÖNGÖREN ÖDÜLÜ: “Kippa”

Öngören Seçici Kurulu şu isimlerden oluştu:

  • Michael Aue, Yönetmen
  • Selim Çelebi, InterForum
  • Monika Ott, Sosyal Pedagog
  • Michael Popp, Nürnberg Belediyesi Kültür Dairesi Eski Başkanı
  • Ersin Uğurlu, InterForum Yönetim Kurulu Üyesi
  • Jochen Schmoldt, Gazeteci
  • Başak Özdemir, Sosyal Hizmet Uzmanı (M.A.)

Türkiye-Almanya Film Festivali’nin, Mahmut Tali Öngören adına verilen İnsan Hakları ve Demokrasi Ödülü bu yıl oybirliğiyle bir kısa filme verildi: “Kippa” (Yönetmen: Lukas Nathrath).

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Yönetmen Lukas Nathrath’ın 25 dakikalık kısa filmi ”Kippa’, yeniden gündemde olan Yahudi düşmanlığını, duygusal ve inandırıcı bir anlatımla görselleştiriyor. Film, okul arkadaşları tarafından sevilen ve çevresine uyum sağlamış 14 yaşındaki bir gencin, bir ders sırasında ‘Yahudiyim’ demesinden sonra nasıl dışlanıp psikolojik teröre maruz kaldığını öz ve etkileyici bir dille anlatıyor. Bu tek sözcük, gencin, arkadaşları ve tanıdıkları tarafından dışlanmasına ve hayatının aniden bir işkenceye dönüşmesine yetiyor. Seçici Kurul, konusu, mizanseni, dramaturjisi ve aktörlerin güçlü performansları nedeniyle filmi Öngören Ödülü’ne layık gördü.

Şimdiye kadar Öngören ödülünü alan filmler: https://www.fftd.net/preistraeger/oengoeren-preis

KISA FİLM YARIŞMASI

Seçici Kurulda şu isimler yer alıyor:

  • Nuran David Çalış (Jüri Başkanı, Yönetmen, Senarist, Münih)
  • İrem Sak (Oyuncu, Istanbul)
  • Ruth Reinecke (Oyuncu, Berlin)

Bütün ödüller oy birliğiyle verilmiş.

En iyi kısa film: “Zweite Haut” (İkinci Yüz)

Yön: Kerem Ergün & İsmet Ergün

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Akşamın geç bir vakti. Çabucak alışveriş yapıp evine gitmek isteyen bir kadın. Karşılaştığı insanların hepsi cinsiyetçi, aşağılayıcı, sınıflandırıcı. Kusursuz bir şekilde ‘ötekileştirenler“. Kadın suskun. Toplumun aynası. Tek korunağı bir kamuflaj, dövmeleri. Saldırganlarını etkisizleştiren kodlar. Kendisini ’onlardan“ olduğunu gösteren. Kadın olduğu, farklı olduğu için cezalandırılmamak adına sineye çekilenler. Sonra evinde aldığı duş, kamuflajının akıp gitmesi. Kadın olmak, akşamın geç bir vakti alışveriş yapmak ya da metroya binmek zor.

Film, çok inandırıcı dinamik bir anlatım diline sahip. Ve ritme. Seyirciyi kendisini sorgulamaya zorladığı için de güçlü politik bir duruşa. Neden yüzeysel ve tektip hareket ediyoruz? Neden, yaralanmamak, aşağılanmamak ya da suiistimal edilmemek için ikinci bir yüz takınmaya zorlandığımız bir toplumda yaşıyoruz?”

En iyi 2. kısa film: “Barê Giran / Ağır Yük / Schwere Last”

Yön: Yılmaz Özdil

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Suriye sınırında kısır ve yoksul bir Kürt coğrafyası. Acımasız kaderlerin iz bıraktığı insanlar. Yaşlı bir eşeğin işini yüklenmek zorunda kalan genç bir yeğen. Tek kurtuluşu sınırın, tel örgülerin öte tarafından yeni bir eşek getirebilmesidir. Ama mayın tarlasından nasıl geçebilecek midir? Sonucu görmüyoruz.

Bizi çok etkileyen bu film, unutulmuş savaş coğrafyalarında onurlarını koruyabilmek ve hayatta kalabilmek için mücadele veren insanları samimiyet ve büyük bir saygıyla resmediyor.

En iyi 3. kısa film “Ah Asuman” (Ach Asuman)

Yön: Ümit Kıvanç

Seçici kurulun gerekçeli kararı: “Hikâyenin doğruluğu mu yoksa anlatanın inandırıcılığı mı önemli? Yoksa insan inanmak istedikten sonra bunların pek bir önemi kalmıyor mu? Ah, Asuman, hem gerçek hayatta hem sinemada senaryonun gücünün altını çiziyor. Genç avukatla beraber biz de bir kamyon dolusu hayalin peşine takılıp gidiyoruz. “

İLHAN BABA – NÜRNBERG